dimecres, 9 de febrer del 2022

Repensem-nos

La setmana passada, mentre part del grup estava dos dies a Psicomotricitat, l’altra es va quedar a l’aula. Els desdoblaments ens permeten sovint gaudir d’un ambient més tranquil, ja siga per al joc lliure o bé en alguna proposta de material nou que oferim als infants. Per exemple, aquest que vos mostrem en les fotografies.
Una taula i un bon grapat de figures geomètriques de colors. El primer dia, dutes per un impuls, diguem-ne ‘academitzador’, vam traure les figures i en vam dir el nom de les més bàsiques. Triangle, cercle, quadrat… Els infants van començar a preguntar la mestra sobre el nom de les altres: “i esta? i esta?”. I així va transcórrer tota l’estona fins que tornaren els companys de Psico. Ens podríem enlluernar de pensar: en 2 anys i ‘hem aconseguit’ que sapien anomenar les figures geomètriques! Res més lluny de la realitat, ens quedàrem rondinant fins a l’endemà que..., contràriament, vam oferir el mateix material als infants però no els vam dir res als infants i ens esperàrem a vore què. I eixe a vore què ens va meravellar. Un infant es va posar a agafar totes les grogues, el seu color preferit; un altre va agafar un rectangle i dos cercles i oh, un cotxe!, va exclamar ben pagat; un altre feu una torre, una casa, un tren… Percepció, atenció, memòria, pensament.
Integrar, organitzar, interpretar, comprendre, ‘aprendre’, el món. Associacions, classificacions, creacions a dojo i un engrescament immens, d’aquell que brolla quan això que això que fan naix d’ells mateixos, i arrela i creix dels seus interessos i amb les pròpies descobertes.
Si comparem els processos cognitius en marxa en un dia i l’altre, la vàlua és incomparable. El primer dia, extrínseca i limitada; el segon, intrínseca i inesgotable.
Les xarxes són plenes d’activitats, de materials, de propostes… i totes, o així ho sembla, exitoses, en el sentit que han donat peu a un joc ric, plaent, durador dels infants.
Dels ‘despagos’ (dels ‘pensàvem que funcionaria de categoria però no’), dels equivocaments en els enfocaments (com és el cas, per exemple, entre ser més i
ntervencionistes, directius o menys) o d’allò que n’aprenem els mestres, d’allò que els infants ens mostren en tal proposta o tal altra, poc en parlem. I hauríem de fer-ho molt, molt més. Ací una xicoteta aportació.

 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada