diumenge, 20 de novembre del 2016

Sobre l'aprenentatge significatiu

L’aprenentatge sorgeix de manera natural i espontània si, tan sols, pares i mestres fem un pas arrere i deixem als xiquets l’espai, el material i el temps per a fer-ho. Sense dirigir-los, sense proposar-los, sense valorar-los.
Classificacions, seriacions, construccions, geometria, agrupacions i repartiments… colors, formes, distàncies, pesos i mides… les beceroles del pensament logicomatemàtic, avui, al Trenet, amb un material tan “inert” com són el grapat d'espardenyes que han aparegut aquest matí a la classe.
No cal el "dia del roig”, el "dia del nombre tres” o el "dia del cercle”; la realitat és diversa, complexa i canviant, i ofereix als xiquets, a cada moment, infinites possibilitats de descobrir-la, entendre-la i reinventar-la sense haver de falsejar-la. 
Seu es l’anhel innat per a fer-ho; i una de les nostres majors comeses com a mestres, no interferir-hi ni esgotar-lo amb dreceres, presses i instruccions que ofeguen el meravellament, la satisfacció i l’avidesa a què els porta l’aprenentatge actiu, autònom, vivencial, significatiu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada