Dijous
passat vam començar el procés d’acolliment al Trenet, l’etapa que,
tradicionalment, coneixem com a «període d’adaptació». No sabem si el nom fa la
cosa o no... però, siga com siga, preferim evitar aquest terme.
D’una
banda, perquè la paraula «període» ens fa pensar en un temps limitat i
determinat; i, d’altra banda, perquè la paraula «adaptació» fa recaure en
l’infant (recordem que només té 1 o 2 anys) tota una responsabilitat, la
«d’adaptar-se» a l’escola, amb què no el podem carregar. I és que, en tot cas,
som nosaltres els que ens hem d’adaptar a ell: observant-lo i descobrint els
seus gustos i interessos, respectant els seus temps i les seues emocions,
integrant-nos en el seu món i, sobretot, agafant-nos de la mà de les persones
que en formeu part de manera indestriable, la seua família.
Per
això, el procés d’acolliment no pot tindre una única data d’acabament, perquè
cada infant, cada família és diferent (un grapat de dies o unes poques setmanes
en alguns casos; mesos en d’altres...); i la «faena» no és seua, sinó nostra: ser
conscients del gran trasbals emocional que suposa per a l’infant i per a les
famílies; respectar els seus temps; valorar i reconéixer el que senten, oferir-los
tota la nostra comprensió i calidesa, i dibuixar espais i dinàmiques que puguen ajudar-los
en aquests moments, com ara posar a la seua disposició teles o caixes que els
permeten, a través del joc, experimentar amb la identitat, l’absència i el
retrobament.
A poc
a poc i cadascú al seu ritme i a la seua manera... compartim amb els pares i
les mares el camí, tan delicat, i tan bonic!, de teixir complicitats i nodrir
un vincle segur, natural, respectuós i transparent entre l’equip, les famílies
i els infants.





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada