Com en cada tradició pròpia de la nostra cultura, s’hauria d’obrir un debat pedagògic sobre si té sentit celebrar-la amb els infants de 0 a 3 anys; i, en cas positiu, sobre com celebrar-la.
Nadal, Falles, Pasqua, els dies de (la pau, el llibre)... i, per descomptat, també Carnestoltes.
I, quan ens preguntem si “té sentit per a l’infant”, ens referim al fet que l’acostament que hi fem siga significatiu per a ells, és a dir, que s'adapte a les seues necessitats i interessos (i no als de l'adult).
Per això, en el cas de Carnestoltes, a l’Escoleta tan sols fem que el bagul de les disfresses estiga una miqueta més accessible i una miqueta més ple que en altres dates, per tal que l’infant, si vol, s’hi acoste i experimente amb els barrets, teles, accessoris, etc. que hi ha a la seua disposició.
I si ho fem així és perquè, després de més de 35 anys de viatge al Trenet, reflexionar sobre la pròpia experiència ens ha permés trencar moltes inèrcies que inconscientment perpetuàvem, com ara el sense sentit de vestir a tots els infants igual (que sí, que estan ‘moníssims’, però no es tracta d’això, veritat?), d’incomodar-los posant-los i llevant-los la disfressa diverses vegades al llarg del dia (el dinar, la migdiada...), d’adonar-nos que hi havia molts infants que rebutjaven disfressar-se per por o senzillament perquè no els agradava, o de convertir un dia de festa en una setmana d’estrés per a les famílies i els mestres, cosa que, per molt que ho intentem evitar, repercuteix sempre en el nostre estat d’ànim i també en el dels infants.
Per això, els Carnestoltes al Trenet han anat a poc a poc simplificant-se i lliurant-se del que hem anat considerant absurd i innecessari per al 0-3, fet que ens permet viure aquesta celebració amb el respecte, la tranquil·litat i la llibertat que intentem que impregne el nostre dia a dia a l’Escoleta.
El respecte, la tranquil·litat i la llibertat que ens regala moments tan bonics i profitosos com els que estem vivint aquests dies a l'Escoleta, i que us mostrarem ben prompte.
Nadal, Falles, Pasqua, els dies de (la pau, el llibre)... i, per descomptat, també Carnestoltes.
I, quan ens preguntem si “té sentit per a l’infant”, ens referim al fet que l’acostament que hi fem siga significatiu per a ells, és a dir, que s'adapte a les seues necessitats i interessos (i no als de l'adult).
Per això, en el cas de Carnestoltes, a l’Escoleta tan sols fem que el bagul de les disfresses estiga una miqueta més accessible i una miqueta més ple que en altres dates, per tal que l’infant, si vol, s’hi acoste i experimente amb els barrets, teles, accessoris, etc. que hi ha a la seua disposició.
I si ho fem així és perquè, després de més de 35 anys de viatge al Trenet, reflexionar sobre la pròpia experiència ens ha permés trencar moltes inèrcies que inconscientment perpetuàvem, com ara el sense sentit de vestir a tots els infants igual (que sí, que estan ‘moníssims’, però no es tracta d’això, veritat?), d’incomodar-los posant-los i llevant-los la disfressa diverses vegades al llarg del dia (el dinar, la migdiada...), d’adonar-nos que hi havia molts infants que rebutjaven disfressar-se per por o senzillament perquè no els agradava, o de convertir un dia de festa en una setmana d’estrés per a les famílies i els mestres, cosa que, per molt que ho intentem evitar, repercuteix sempre en el nostre estat d’ànim i també en el dels infants.
Per això, els Carnestoltes al Trenet han anat a poc a poc simplificant-se i lliurant-se del que hem anat considerant absurd i innecessari per al 0-3, fet que ens permet viure aquesta celebració amb el respecte, la tranquil·litat i la llibertat que intentem que impregne el nostre dia a dia a l’Escoleta.
El respecte, la tranquil·litat i la llibertat que ens regala moments tan bonics i profitosos com els que estem vivint aquests dies a l'Escoleta, i que us mostrarem ben prompte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada