Tal com vam fer per Carnestoltes fa unes setmanes, cal que reflexionem també sobre com adaptem la celebració de les Falles als interessos, ritmes i necessitats dels intants d’1 a 3 anys.
De manera natural, les Falles ens ofereixen un ventall molt ampli d’experiències sensorials (colors, música, sabors, olors…) perquè els infants puguen acostar-s'hi d’una manera significativa per a ells.
No obstant això, la reflexió pedagògica ens planteja diversos dubtes, com ara la conveniència de construir i cremar una falla a l’escoleta:
Té sentit que plantem una falla a l’escoleta? En cas afirmatiu, com en podem fer partícips als infants? Sobre quins temes hauria de versar perquè siga significatiu per a ells? Els infants entenen que vulguem cremar allò que prèviament s’ha construït amb esforç i estima?
Per a nosaltres, només té sentit plantar una falla a l’escoleta si són els infants els que la fan. Pot semblar obvi, i ho és, però, sovint, la dèria per voler fer la falla més bonica i sofisticada, ens porta a excloure als xiquets, en major o menor mesura, del procés de creació i construcció de la falla.
D’altra banda, considerem que la falla ha de tractar sobre temes pròxims als infants, és a dir, temes que puguen reconéixer, comprendre i, en el cas dels xiquets de 2-3 anys, explicar amb les seues paraules.
Finalment, per tal que els infants de 0 a 3 anys puguen ‘entendre’ la raó per la qual cremem una falla que, amb tanta cura i treball, ells mateixos han elaborat, cal que aquesta simbolitze allò que el xiquet no vol, allò que vol fer desaparéixer i que, efectivament, s’esfumarà després de la ‘cremà’.
És per això que, enguany, la nostra falla tindrà com a motiu el tema que ha centrat durant els últimes dies la nostra atenció. I aquest ha sigut, i perdoneu-nos per l’escatologia, les caques que omplin cada dia el parc que vam estrenar fa poques setmanes.
No en volem cap, ni al parc ni als carrers del nostre barri i, per això, les farem desaparéixer simbòlicament amb el foc.
Perquè el barri és també casa nostra, i perquè per sembrar la llavor del civisme, la convivència i el compromís amb l’entorn, cal que comencem per allò més proper, concret i abastable per als xiquets tan menuts.
Ací us deixem algunes imatges de la creació i construcció de la falla.
De manera natural, les Falles ens ofereixen un ventall molt ampli d’experiències sensorials (colors, música, sabors, olors…) perquè els infants puguen acostar-s'hi d’una manera significativa per a ells.
No obstant això, la reflexió pedagògica ens planteja diversos dubtes, com ara la conveniència de construir i cremar una falla a l’escoleta:
Té sentit que plantem una falla a l’escoleta? En cas afirmatiu, com en podem fer partícips als infants? Sobre quins temes hauria de versar perquè siga significatiu per a ells? Els infants entenen que vulguem cremar allò que prèviament s’ha construït amb esforç i estima?
Per a nosaltres, només té sentit plantar una falla a l’escoleta si són els infants els que la fan. Pot semblar obvi, i ho és, però, sovint, la dèria per voler fer la falla més bonica i sofisticada, ens porta a excloure als xiquets, en major o menor mesura, del procés de creació i construcció de la falla.
D’altra banda, considerem que la falla ha de tractar sobre temes pròxims als infants, és a dir, temes que puguen reconéixer, comprendre i, en el cas dels xiquets de 2-3 anys, explicar amb les seues paraules.
Finalment, per tal que els infants de 0 a 3 anys puguen ‘entendre’ la raó per la qual cremem una falla que, amb tanta cura i treball, ells mateixos han elaborat, cal que aquesta simbolitze allò que el xiquet no vol, allò que vol fer desaparéixer i que, efectivament, s’esfumarà després de la ‘cremà’.
És per això que, enguany, la nostra falla tindrà com a motiu el tema que ha centrat durant els últimes dies la nostra atenció. I aquest ha sigut, i perdoneu-nos per l’escatologia, les caques que omplin cada dia el parc que vam estrenar fa poques setmanes.
No en volem cap, ni al parc ni als carrers del nostre barri i, per això, les farem desaparéixer simbòlicament amb el foc.
Perquè el barri és també casa nostra, i perquè per sembrar la llavor del civisme, la convivència i el compromís amb l’entorn, cal que comencem per allò més proper, concret i abastable per als xiquets tan menuts.
Ací us deixem algunes imatges de la creació i construcció de la falla.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada